
 

WARNING! 
 

The views expressed in FMSO publications and reports are those of the authors and  
do not necessarily represent the official policy or position of the Department of the Army, Department of 

Defense, or the U.S. Government.  

 

Manipulating The Mass Consciousness: Russian And 
Chechen "Information War" Tactics In The 2nd Chechen-

Russian Conflict  
by Mr. Timothy L. Thomas, Foreign Military Studies Office, Fort Leavenworth, KS.  

 

Introduction  

How important is public opinion to the overall success of a military operation? In the 
information age, as Russians and Chechens clearly demonstrated, it is "more important than 
ever." Live feeds from all corners of the globe shape an audience's understanding of events. 
These digital images spawn a virtual battlefield on which the actions of soldiers and sergeants 
acquire strategic significance, especially when presented and explained by TV reporters who 
lack a military background. This makes media control of sensitive military-political situations a 
crucial though difficult proposition. In addition the Internet can circumvent media control by 
reporting directly from battle zones with no intervening media filter. The Internet can also shape 
images and build public and financial support. The end result is an "information war" in the true 
sense of the word.  

This chapter discusses the battle for public opinion, the "information war," during the second 
Chechen campaign. The discussion has a Russian, Chechen, and foreign news context, and 
includes the evolving Internet battle between Russia and Chechnya. Initially, the Russians were 
successful in capturing public opinion. Their information victory changed public support for the 
conflict almost overnight. For example, in May 1999 President Boris Yeltsin was almost 
impeached for his decision to intervene in Chechnya in 1994. By October of 1999, with the press 
under control, Yeltsin gathered widespread support for the second intervention, and raised the 
popularity of then Prime Minister Vladimir Putin. But as the war drags on into the summer of 
2000, Russia may be neutralizing its own achievements by promising victory too many times. 
Sustaining the rosy picture that all will end well has become a very difficult proposition.  

THE CHECHEN CONFLICT AND INFORMATION  

Background  



The Gulf War clearly reflected the positive effects of preparing public opinion for conflict, and 
controlling information about that conflict. The Western nations took great care to explain the 
importance of the Persian Gulf region to Western national interests, and to portray the 
transgressions and sinister character of Iraqi leader Sadaam Hussein. As a result, public opinion 
was mobilized and remained strongly behind U.S. President George Bush's initiative until the 
war's successful conclusion. Even if the West had taken heavy casualties, it is likely that public 
opinion would have supported the war, at least for the short term. Conversely, Somolia 
demonstrated that if the cause is not properly explained it can have a negative effect on Western 
politics and public opinion. One serious skirmish was enough to cause U.S. policy to shift 
dramatically overnight.  

For Russia, the first war with its secessionist-leaning Republic of Chechnya (1994-1996) was a 
public relations disaster. The military's move against the Chechen capital was taken quickly and 
with very little explanation to Russian citizens. Public opinion was not prepared for the conflict, 
and the Russian military belatedly began their own public relations campaign some two months 
after the initial incursion. The Russian military treated the press with little concern or respect, 
refusing any contact with its soldiers and leaders during the first few months of the war, and 
conducting little counterpropaganda. As a result the military lost control of the media and with it 
control over television and other digital images.  

The Chechens, on the other hand, openly welcomed the press and TV coverage. Consequently, 
the Russian evening news featured scenes of destroyed Russian equipment and dead Russian 
soldiers. The Chechens deftly manipulated and painted these scenes for public consumption by 
taking TV reporters to locations the Chechens wanted them to see. The result was a total 
"information war" defeat for the Russians. In March of 1995 Sergei Stepashin, head of the 
Federal Security Service during the first conflict, noted that 

Yes, the Russian authorities lost the information war….How splendid Chechen 
Information Minister Movladi Udugov is operating, how skillful and adroit he is 
at feeding the press with all kinds of lies, distortions, and misrepresentations of 
the facts…! [1] 

Stepashin also noted that "we were almost totally unprepared for ideological and propaganda 
work. The journalists at first were not allowed to come here (Mozdok) so they went 'over there' 
[to the Chechen side for information]. There was nothing to fill the vacuum of a very powerful 
ideological machine after the elimination of the Union. Now we have seen the result of this and 
our leaders have to draw certain conclusions."[2] By allowing the Chechens to present their 
version of events, world attention was drawn to the Chechen cause. Their difficulties were 
highlighted against the backdrop of Russian brutality. Barely a word was said about Chechen 
brutality. Even members of Russia's Parliament rushed to criticize the actions of their own army. 
Clearly the Russian armed forces sorely needed instructions on how to interact with the press 
during a conflict.  

The second conflict in Chechnya witnessed a reversal of this situation and an "information war 
victory" for the Russians during the early stages of the conflict. There were three reasons for this 
turnabout. First, the Russians properly analyzed their public relations disaster of the first war. 



President Boris Yeltsin, in December 1999, instituted Russian Federation Resolution No. 1538. 
The resolution was designed to filter military information from Chechnya, and to select which 
foreign information would be disseminated in Russia about the conflict. This insured that the 
"information war" defeat of the first conflict would not be repeated. Less certain is just how 
completely Russian information warriors implemented Udugov's formula of "lies, distortions, 
and misrepresentations of the facts," but clearly they have done a little of all of them. Second, the 
Russians studied how NATO spokesmen handled the press during the fight for Kosovo. Third, 
Vladimir Putin, the acting and later elected President of Russia, placed experienced people in key 
positions to ensure media control. This factor was every bit as important as the others.  

These factors should be considered during the ensuing discussion. It offers insight as to how the 
information war was fought and won during both the August-September intervention in 
Dagestan, and the October intervention into Chechnya; and how difficult it has become to 
maintain the momentum of the early information campaign as time goes on. The discussion also 
demonstrates how the Russians were able to subtlety change the goals of their operation from 
October to January without anyone really noticing.  

Dagestan 

The Russian Approach to IW during the Dagestan Operation 

Joan Beecher Eichrodt, a historian and journalist who was in Chechnya from 1994-1996, 
commented on the initial Chechen intervention into Dagestan:  

Reporting of the Dagestani conflict in both the Russian and foreign media has 
been much more one-sided-in most cases, having little sympathy with the 
insurgents-than previous reporting on the Chechen war. The army of international 
journalists, so conspicuous in Chechnya, is absent this time around; the threat of 
kidnapping has seen to that. Not one of the Dagestani and Russian freethinking 
media outlets-including independent news sources on the Internet-primarily 
depend on press releases from Russian military headquarters and from official 
Dagestani sources.[3] 

Ms. Eichrodt's comments are right on the mark. At the beginning of the incursion by Chechen 
fighters into Dagestan, reporters held little sympathy for the Chechen cause, a situation vastly 
different from the first war. There were several reasons for this. First, Chechens had kidnapped 
many foreigners and local citizens on or near Chechen territory (nearly 1800 people were 
kidnapped between 1992 and the start of the war, and nearly 872 remained in captivity as of 
March 2000 [4]). Kidnap victims included journalists, which destroyed the willingness of 
Russian publications to support the Chechen cause as in the past. Second, these kidnappings 
sometimes resulted in brutal slayings of the victims, such as the Red Cross workers who were 
helping the sick and injured, and British businessmen working to make Chechnya more modern 
and livable. Third, the Chechens were viewed as the aggressor in Dagestan. No one asked them 
in. According to Russian NTV information service editor-in-chief Vladimir Kulistikov, "if we 
are to call a spade a spade, then what is going on now is an act of aggression. It is an act by the 
self-proclaimed Chechen Republic against Russia. I think that now everyone understands this 



new reality."[5] Finally, the Russian government accused the Chechens of bombing several 
apartment complexes in Russia itself, bringing Chechen terrorism not only to Russia's doorstep 
but inside its house. Images of these terrorist acts were shown on Russian and international TV. 
This changed the minds of many Russians, including reporters. These bombings occurred after 
the Dagestan intervention at a time when the Russian military was performing little constructive 
work with the press.  

Journalists were reluctant to offer sympathetic commentary on the Chechens, and the Russian 
Ministry for the Press added an official reason not to interview Chechens or make disparaging 
remarks about the mass media-government dissatisfaction. The First Deputy Minister of the 
Press, Mikhail Seslavinskiy, stated that leaders of Chechen gangs were calling on the population 
of the Russian Federation and Dagestan to change Russia's territorial integrity by force. He 
added that a massive propaganda war was underway, and that the real Chechen desire was to 
create an Islamic state on Dagestani territory. Seslavinskiy stopped short of prohibiting 
dissenting reports which differed from official government statements, but his warning was very 
clear. There were even different versions of his text for different TV stations, some more strictly 
worded than others to make sure the message got through.[6]  

From the very beginning of the conflict with Dagestan, the Russian military tried to control mass 
media reporting of events. When Chechen forces crossed the Dagestani border on 7 August, 
Russia's armed forces responded quickly, both with units ready for action and with an 
information blockade. Regarding the latter, one report noted that "detailed information from the 
combat area is lacking-the federal force structures have decided to restrict the flow of 
information to the mass media with the goal of preventing the extremists of Chechnya and 
Dagestan from objectively assessing the situation."[7] The information blockade to military 
activity was supplemented by information from the Dagestan authorities about the political 
situation. For example, the Dagestani government, in particular the Ministry of Nationalities, 
Information, and External Relations, developed their own Internet site to get their story out. The 
site was located at www.kavkaz.com, and began functioning on 10 August. Another Dagestani 
Internet site was listed as Makhachkala Respublika Dagestan WWW.  

Chechen (and even Russian) Internet sites also began reporting from the scene. The sites used 
transcripts from radio and phone transmissions that were written into Internet reports. Reports 
from media outlets outside of Russia that were more sympathetic to the Chechens plight (such as 
Muslim countries) were on foreign Internet sites. News-starved Russian reporters would repeat 
these reports, thereby circumventing the Russian information blockade. A Red Star (Russian 
military newspaper) report from 21 August appeared to understand the implications of what was 
happening with military reporting in Dagestan. The reporter, Vadim Markushin, wrote that the 
military should not create an information vacuum and close their doors to the mass media. 
Russian reporters were searching out other news agencies and reporting the news based on these 
contacts, some of which were even pro-Chechen. The mass media, however, bore a similar 
responsibility, according to Markushin. Members of the press should remember where they are 
from and to which state they belong, he reminded his colleagues.[8] These and other reports 
prompted some improvement in reporter access to military information.  

http://www.kavkaz.com/


Mikhail Lesin, the press minister of Russia, stated that even offering a Chechen air time was 
wrong. "It is as if a contract killer is given the chance to talk before he goes out to kill," he 
explained. Journalists had their own concerns. They were worried about what appeared to be 
totally unreliable and contradictory government sources and reporting.[9] For example, the airing 
of Chechen executions of Russian servicemen without commentary was especially troubling to 
the journalists, since it was unknown if these images were from the first conflict or from the 
current one. The government's goal was obviously to shape the public's image about Chechens. 
CNN aired this film clip world-wide.  

On 30 August, Russian TV reflected a shift in the federation's IW campaign. First, it showed 
militants killed the week before in a raid in Nazran, Ingushetia, as examples of the fate awaiting 
others who tried such activities. Second, the Russians destroyed a TV retransmitter near the 
Dagestani village of Karamakhi which was used by the extremist Wahhabite religious 
organization. Finally, the Russians hacked into a Chechen web site, and connected it to the 
Russian Internal Security Service. This must have shocked those attempting to access the 
Chechen site![10] In short, Russia's 1999 Dagestani information campaign already had become 
more successful than the 1994 Chechen effort through better coordination and planning.  

On 9 September 1999 the Russian government began a further effort to control military 
information. Perhaps this effort anticipated the 1 October intervention into Chechnya, and 
prepared the information battlefield. An Izvestiya headline proclaimed that General Staff Chief 
Anatoliy Kvashnin "Opens Second Front…against Russian Media." Apparently Kvashnin 
authorized a directive imposing "a ban on making public information about the combat situation 
in Dagestan." This included the location or movement of subunits of the joint group of forces, 
places where subunits were being brought up to strength in Dagestan, and reports on losses of 
manpower and equipment. All of this was "classified" information. This prompted the comment 
that only in a country where people are regarded as cannon fodder could the names of people be 
considered a military secret! Journalists felt that Kvashnin was trying to silence reporters' 
growing concern over what appeared to be Russian military ineptness in the region.[11]  

The Chechen Approach to IW during the Dagestan Operation  

Chechen fighters, as noted above, were in large part responsible for the lack of interest shown in 
their cause by Russian and Western journalists. The kidnappings discouraged most non-
Chechens from visiting. The Chechens were no longer regarded as a small, separatist people 
struggling to defend their territory from indiscriminate attack.[12] Western journalists listened 
closer to what Russians were saying as a result.  

Nezavisimoye Voyennoye Obozreniye, a Russian newspaper devoted to military topics, listed 
five targets of Chechen psychological pressure during the Dagestan campaign. These were: 
world and Russian public opinion; the military-political leadership of Russia; foreign states and 
components of the North Caucasus region; servicemen of the Army, Internal and Border Troops; 
and the population of Chechnya. Movladi Udugov, Chechnya's IW leader since the '94-'96 
conflict, coordinated the main attack against public opinion. He is expert at creating events and 
believes that in war the mass media are for waging war, not for transmitting news. Most 
important, Udugov reportedly worked with the foreign mass media, the Internet, and press 



attaches of a number of embassies (taking advantage of satellite communications) to offer his 
interpretation of events.[13]  

Russians also believed that Chechens were conducting political and military psychological 
warfare. The former included requests to NATO by Chechen President Aslan Maskhadov to 
intervene and reconcile relations between Russia and Chechnya. That is, attempts to 
internationalize the conflict were offered by Maskhadov. Military psychological warfare was 
conducted by terrorist activities, such as blowing up apartment buildings in Moscow and 
threatening journalists with death. The Chechens also threatened to use death-row prisoners to 
set off explosions and carry out sabotage operations throughout Russia, and filled land mines 
with radioactive wastes, according to the Russian report.[14] 

During the Dagestan campaign Chechen web sites were very active. Udugov's Kavkaz-tsentr 
(Caucasus Center or www.kavkaz.com) was often referred to as "Udugov's site" but according to 
Udugov the site was really owned by a group of young programmers in Grozny, which he helped 
out with money and analytical reports from his research institute (the Institute of Strategic 
Research). The site reports Chechen military successes against Russian forces, and some light-
hearted items, such as a 16 November 1999 item noting that Shamil Basayev had taken a second 
wife. Udugov's site was ranked 21st in popularity among sites accessed in Moscow (the 
Dagestani site was number 357), probably because Udugov's site represented an alternative 
source of information early in the fighting. The site also had a section called "Yeltsingate," 
which covered alleged illegal financial transactions by the Russian government.[15] Worried 
about Udugov's propaganda success, Russian hackers wiped out his site on 29/30 August. On the 
left of the page, hackers posted a picture of the poet Mikhail Lermontov, who fought in the 
Caucasus War over 150 years ago, holding a Kalashnikov. The words "Misha was here!" were 
displayed next to his head. To the right of the page it said, "this site has been closed down at the 
request of Russian citizens. This is what will happen to all web sites of terrorists and 
murderers."[16] According to a 9 September BBC report, the Russian Minister of Internal 
Affairs, Vladimir Rushaylo, secured help from the U.S. Federal Bureau of Investigation in 
eliminating other Internet sites set up by the Chechens in exchange for information on Osama 
Bin Laden.  

Finally, Khattab, a foreigner fighting on the Chechen side, used his Malaysia-based 
www.qoqaz.net.my site with much success. The site is believed to be an Afghan Mujahadeen site 
with videos and photos. The Internet site of the Chechen government, www.amina.com, carries 
news items and background on the conflict drawn from Western sources.[17] The Chechen 
Republic of Ichkeria has a site at www.Ichkeria.Com.Ge , and there is a site for news at 
www.chechentimes.com which is also of interest.  

Foreign Press IW Reporting during the Dagestan Operation  

Most Western reporting on the conflict in Dagestan came to one conclusion-the Russians did 
much better at controlling public opinion and the information war than in 1994-'96. The Russian 
government demonstrated an aggressive attitude in fighting the propaganda war. However, 
suspicion remained about official government releases inside and outside the country. There was 
little if any third party confirmation of what was happening inside Chechnya. Most foreign 

http://www.kavkaz.com/
http://www.qoqaz.net.my/
http://www.amina.com/
http://www.ichkeria.com.ge/
http://www.chechentimes.com/


journalists felt certain (based on their instincts and "unofficial" sources) that they were not being 
given all of the information required to draw a reasonable conclusion about the course of the 
fighting.  

Chechnya  

The Russian Approach to IW during the Incursion into Chechnya  

October/November/December: Pavel Felgenhauer, an independent Moscow military analyst, 
summed up the Russian information war (IW) approach during the October intervention thus: 
"this is not journalism. You can't even call it one-sided. This is propaganda. But it keeps up the 
popularity of the war."[18] it also demonstrated that the Russians took Stepashin's IW lesson 
learned from the first conflict with Chechnya to heart. Many Russians understood that such 
support was needed, and gave their whole-hearted support. Ideologically, the fact that the Federal 
Forces were fighting terrorists made the war understandable to most Russians. To spread the 
Russian understanding of the conflict in Chechnya, Russia's military news agency AVN cited 23 
Chechen radio networks, two of which broadcast in Arabic, that were presenting the Russian 
version of events.[19]  

Aleksandr Zhdanovich, head of the Federal Security Service's (FSB) Public Relations Center, 
spoke for many members of the administration in early October. He thanked the Russian media 
and journalists for ignoring the threats and demands of the Chechen rebels, and for refusing to 
allow them airtime. On the other hand, he criticized the foreign press (especially the French) for 
allowing airtime to someone as influential as Shamil Basayev.[20] Interpreted another way, 
Russia was winning the "information war" at home but having less success beyond its borders. 
Foreign Minister Ivanov warned that Chechen militants were trying to open a "second front" 
through the foreign media. The head of the Russian Information Center (founded in October on 
the order of Prime Minister Vladimir Putin), Mikhail Margelov, agreed. He added that Chechen 
assertions of ecological disasters caused by Russian aviation were aimed at misleading the public 
as well as the European community on the eve of the OSCE summit.[21] Margelov ran Internet 
site www.infocentre.ru, and offered instructions to reporters on how to report news from the 
front (for example, describe casualties as minimal, inconsiderable or unavoidable). Infocentre.ru 
is a professionally run site that offers statements/briefings on events, expert opinions, an archive 
search, maps and books about the war. It is the one place that official Russian news is available 
solely about the conflict.  

In addition to this Internet site, other pro-Russian sites included pro-Moscow Chechen leader 
Bislan Gantamirov's site www.Chechnya.Ru, and an independent site at www.Antiterror.Ru. 
Gantamirov's site reportedly used the voice of the people (in the form of appeals from public 
figures and videos) nstead of simply press material. This, it was said, had a stronger effect on 
web surfers than high-flown phrases.  

Russian Media Minister Mikhail Lesin stated that the information war was similar to terrorism in 
that it had an international character.[22] Further, Lesin noted that Chechen extremists are trying 
to "whitewash themselves before public opinion in the West." To do so, they try to describe 
actions by Federal Forces not as counteractions to international terrorism but as a reaction to 

http://www.infocentre.ru/
http://www.chechnya.ru/
http://www.antiterror.ru/


Chechnya's freedom-loving people, and as an infringement on human rights.[23] One Izvestiya 
reporter agreed with another Lesin comment, noting that at Mozdok headquarters the press, on 
MOD press center orders, was not allowed access to various areas for several drummed up 
reasons. These included ongoing work of a secret nature (technicians working on aircraft), a lack 
of seats on helicopters, the dangers lurking ahead, or the journalists' incorrect view of the 
situation. Such control made some journalists worry that in spite of its impressive start, Russia 
might yet lose the information war.[24] For operations around Shali and Grozny a journalist 
must be accompanied by four people when flying to the combat zone (one was sufficient in the 
past). This further limited the number of available seats on helicopters.[25] Such control was 
apparently required since the Russian military was taking losses or being ambushed, action 
which did not play well on the home front.  

Kommersant claimed to have obtained a document that outlined how tightly the military 
controlled the mass media. The newspaper sited a Russian Information Center document 
directing what terms military spokesmen and journalists must use when reporting on events in 
Chechnya. For example, federal forces and troops should be called "subdivisions and units of the 
Russian Federation Armed Forces and the Ministry of Internal Affairs Internal Troops, operating 
against separatist and terrorist units." [26] 

By late December, Russia's Information Center was complaining loudly that Western reporters 
were circumventing the government's prescribed rules. They did this by bypassing Russian 
checkpoints. There was no need for this, the Russians argued, since the Center, the military, and 
the government were "guaranteeing secure conditions for journalists' work and offering them the 
possibility of receiving authentic first-hand information." Since it was established in October, the 
Center had arranged trips to Chechnya for more than 140 journalists from 75 foreign media 
groups.[27] However, even Russian journalists were becoming concerned with the restrictions 
placed on them. Anna Shargorodskaya, chief of the St. Petersburg branch of the independent 
Russian National Press Institute, noted that "they [the government] are actively using an old and 
notorious method-endowing themselves with the right to decide what we should or should not 
know. It used to be like this in Soviet times. We have to look to foreign media for alternative 
information."[28] It appeared to many journalists that the search for "criminals" had expanded to 
include videotapes, notebooks and unsupervised reporters.[29]  

Meanwhile, another information war, this one a more traditional psychological war of leaflets 
and loudspeakers, was underway. Russian propaganda units targeted Chechens whose villages 
were occupied by rebels with leaflets fired from howitzers, and loudspeaker broadcasts. Eastern 
Federal Group commander Gennadiy Troshev noted that these methods were used as an IW 
attack prior to action. The propaganda officers believed they contributed greatly to success.[30] 
The commander of the North grouping of forces, LTG Vladimir Bulgakov, also had high hopes 
for the propaganda effort, stating that ideological work by radio and leaflets would accelerate the 
split among rebels.[31]  

On 6 December, Russian helicopters and planes dropped leaflets over Grozny in preparation for 
the assault on the city. The leaflets contained ultimatums to the peaceful residents of Grozny, 
warning them to leave the city via a humanitarian corridor on December 11. After this date, the 
leaflets noted, all those remaining in Grozny would be regarded as terrorists and militants. 



Chechen warlords attempted to prevent such an evacuation, hoping to use civilians as human 
shields according to one Russian report.[32] 

Finally, there was also predictable Russian criticism of Western reporting on the conflict in 
Chechnya. For example, one reporter stated that Western media resort to a predictable template 
or pattern to garner support and attack. First, the world community demands that "democracy" be 
observed. Then the right of people to self-determination is expressed, followed by CNN covering 
the humanitarian catastrophe (mothers breast-feeding emaciated babies, tearful old people 
talking of mass shootings and bombardments, etc). Finally, there is talk of the inhumanity of the 
military involved, and discussion of a potential military coup.[33]  

January/February/March 2000: January welcomed the heaviest fighting for control over 
Grozny, and with it the greatest number of casualties. These losses, combined with the extended 
fight for the city, caused public opinion to begin to wane. When the media (especially the 
newspaper Izvestia and the TV network NTV) began to lambaste government and military 
shortcomings, Russian information specialists confronted their greatest challenge thus far in the 
conflict. They met the challenge by appointing several key individuals to public relations 
positions.  

January's most important public relations appointment was Sergei Yastrzhembsky as overseer of 
the government's public relations efforts over the war in Chechnya. Acting President Vladimir 
Putin hoped to suffocate contradictory statements over the war in Chechnya, and Yastrzhembsky 
was the person for the job. As Press Secretary for former President Boris Yeltsin and as a former 
Vice-Premier of the Moscow Government he was well qualified to handle the pressures of the 
job. Yastrzhembsky's goal reportedly was to give the war a brighter image, and to coordinate the 
information work of armed and other services involved in Chechnya.[34]  

Yastrzhembsky developed more principles and guidelines for the press to both consider and 
follow. First, he stated that "never in the territory where such operations are going on can there 
be full freedom of actions for representatives of the mass media."[35] Second, it was clear that 
producing the "wrong" information could be fatal to a reporter's career, not because of one's 
editor but because of Yastrzhembsky's policy. In particular, Yastrzhembsky made cases against 
Izvestia, NTV, Novyye Izvestiya and Novaya Gazeta, adding that their reporting was considered 
directed against the federal authorities actions in the Chechen republic, and had always been 
apriori negative. Third, he placed strict limitations on when a journalist could be taken to the 
battlefield (when the last rebel is killed or when weather is suitable for flying). Finally 
Yastrzhembsky displayed contempt for Western opinion that he regarded as predictably negative, 
citing the fact that Western media had been particularly harmful to Russia's military actions in 
Chechnya in the past. He cited the West's oil interests in the Caucasus and a desire to see Russia 
fail in Chechnya and lose influence in the region as reasons for negative Western reporting.[36] 

Oil interests in the Caucasus is a common theme in Russian papers. For example, the military 
newspaper Voyennyy Vestnik Yuga Rossii stated that the Islamic Institute of the Caucasus was 
trying to create a united Islamic state from the Black Sea to the Caspian. The paper stated that 
the Institute was financed by Muslim states that are U.S. satellites. An editorial in the same issue 
stated that it was U.S. policy to support Islamic extremists in order to break up Russia and force 



it out of the Caucasus-Caspian region. Finally the editorial noted that Wahhabi Islam is strongest 
in those Muslim countries "whose policy is under full or partial U.S. control."[37] The military 
mass media repeated this theme ("Western oil interests are out to submarine Russian interests in 
the Caspian") on many occasions.  

But to really understand Yastrzhembsky's influence it is necessary to review charges brought 
against Izvestia and Andrey Babitskiy in January. These cases were instructive about how 
Yastrzhembsky works. Izvestias' reporters were banned from entering a hospital after a 21 
January report about the inability of the hospital to identify one of its patients. It took the military 
more than two days to identify him. The same reporter also interviewed some soldiers, and the 
government did not like these interviews either. Izvestia was, according to a Russian general, 
generating hostility since it is printing what are in the General's opinion 'defamatory' items about 
the course of the operation in Chechnya.[38]  

The case of Andrey Babitskiy, a Russian Radio Liberty reporter, gained worldwide attention. 
Babitskiy was accused of supporting the Chechen cause with his reporting, and was arrested by 
the Russian military. Then Babitskiy was exchanged with the Chechens for-two Russians! One 
lawyer noted that such an exchange of one citizen for another was unprecedented. One of the 
authors of the Law on the Press and Mass Media, the Secretary of the Russian Union of 
Journalists Mikhail Fedotov, was outraged for two reasons. First, that society is being denied the 
possibility to obtain full, reliable information about how events surrounding the Radio Liberty 
correspondent were developing. Second, that authorities were also in breach of international 
legislation, in particular the Additional Protocol to the Geneva Conventions Relating to the 
Protection of Victims of International Armed Conflicts.[39]  

Finally, several authors noted the growing power of television to influence public opinion due to 
instantaneous reporting from the scene of an incident. Yastrzhembsky believed that TV was a 
large-caliber weapon which can shoot at one's own people as well as the enemy and therefore 
must be controlled.[40] Yevgeniy Kozhokin, Director of the Russian Institute of Strategic 
Research, an arm of the Russian External Security Service (SVR), noted that real time TV can 
impart an instantaneous and powerful emotional impulse. It is directed both at the consciousness 
and at the subconscious of the TV viewer. It produces a desire to stop the suffering of innocent 
people along with a feeling of sympathy. Selectivity is another special character of TV, 
according to Kozhokin. Further, TV allows a producer to focus attention and concentrate on a 
specific emotion. He cites the effort built against Serbian paramilitary crimes while concurrently 
supporting the Kosovo refugees as an example. No one in the West spoke about the crimes of the 
Kosovo Liberation Army and problems for the Serb minority in Kosovo with the same passion as 
they did about Serbian crimes once the bombing ended. This makes the "information component 
a component of combat operations." Finally, Kozhokin recalled how the bombing of the Market 
Square in Sarajevo was instantly used to begin the bombardment of Serbian positions even 
though NATO did not know who was responsible.[41] 

April/May 2000:  

In early April, the Russian government published "Chechnya. A White Book" for the Western 
mass media. The book discussed the human rights violations that took place in Chechnya before 



the war, and other relevant facts from Russia's point of view. Director Mikhail Margelov and 
Sergei Yastrzhembsky presented it at Rosinformtsentr, or the Russian Information Center.  

Yastrzhembskiy discussed his own actions as a spokesman as well, particularly how he tried to 
influence the Chechens. He stated that one of his tactics was to "throw" information out to 
provoke a Chechen reaction. Such information was almost never released during news 
conferences. Information for press releases, however, was a different story. Such information 
included everything that is interesting and important. It comes first from the official bodies (key 
ministries and agencies involved in the counter-terrorist operation) as well as from everything 
being published or thrown out in "information space" that is related to Chechnya. This includes 
Russian and foreign (plus Chechen) news agencies, TV and web sites.[42]  

In May, there were reports in the Russian press about an independent information center dealing 
with the Caucasus. It was run by the Free Chechnya (Svobodnaya Chechnya) news agency in 
Russia. Most of the staff were reportedly Chechens. Two other sites supporting Russia's efforts 
in Chechnya were the Rosinformtsentr and the government of Dagestan. The Russians report that 
the Chechens have nearly 100 sites situated throughout the world that produce information in 20 
languages.[43]  

The Chechen Approach to IW during the Russian Incursion  

October/November/December 1999: Due to the restrictions on journalists, it was very difficult 
for the Chechens to get their story out to their own and the Russian populace. Russian efforts to 
publish newspapers in Chechnya also minimized the Chechen propaganda effort. Therefore the 
Chechens utilized their web sites to the maximum extent possible, especially in the winter and 
spring.  

On several occasions the Chechens accused the Russian mass media of spreading disinformation. 
This included Russian reports attempting to negate criminal actions by Federal Forces, which the 
Chechens listed as mass executions, harassment and torture at filtration points (concentration 
camps), and other atrocities. From the Chechen point of view, such Russian disinformation was 
disconcerting because it apparently was having some success in sowing seeds of doubt among 
the fighters and the civilian population of Chechnya. In addition, the Russians published a paper 
called Svobodnaya Chechnya (Free Chechnya) in the Russian occupied areas of Chechnya. This 
time the Chechen population was manipulated by the Russian press, a reversal from the first war. 
January/February/March 2000: Chechen use of the Internet expanded during this phase of the 
conflict. By clicking on www.qoqaz.net, it was possible to download videos of attacks on 
Russians, view photos of Chechens in action and of Russian prisoners of war, find news items, 
read profiles of Chechen commanders, and read interviews with various Chechen leaders and 
fighters. In case this site was down, alternate sites were listed: www.qoqaz.net.my, 
www.qoqaz.com, and www.qoqaz.de. 

Videos available on this web site included: 

• Chechnya: Destruction of a National (December 1999, 30 minutes)  
• Massacres in Chechnya (October 1999, 21 minutes)  

http://www.qoqaz.net/
http://www.qoqaz.net.my/
http://www.qoqaz.com/
http://www.qoqaz.de/


• Jihad in Dagestan (August 1999, Part I 60 minutes) 
• Jihad in Dagestan (August 1999, Part II 60 minutes) 
• Russian Hell in the Year 2000 (April 2000, 51 minutes) 

Under "Facts and Figures" there was a listing of frequently asked questions about the Jihad of 
Chechnya. There were also diary entries of fighters, information about how to contribute money 
to the Chechen cause, and other general questions. "Photos" showed dead Russian soldiers, the 
"victorious" return from Grozny, photos of Shamil Basayev and other leaders, and the results of 
operations against Russian convoys.  

In February, the Kavkaz-Tsentr News Agency web site noted that more than 1500 civilians from 
Chechnya were captured by the (Russian) aggressors during the '94-'96 war, and their 
whereabouts were still unknown. Further, 3,000 civilians were captured and taken to unknown 
destinations during the latest conflict. The Chechens also stated that the Russians operated a 
child's concentration camp, which had 100 inmates between the ages of 10-15. This claim has 
not been substantiated.[44] In March, the same Chechen web site attacked Sergei Yastrzhemsky 
for what the attacker (s) called his absurd writing on the final stage of the war, calling it 
"information garbage."[45] The web site developed and published a Russian "wanted list." The 
list included many MVD officers and several prominent politicians.[46] 

The Western Media Approach to IW during the Chechen Intervention  

In what is being called the "information war," journalists are apparently the 
enemy. The Russians have decided that one mistake of the unsuccessful 1994-96 
campaign to crush Chechnya's independence drive was to allow the press to cover 
it. Not any more.[47] 

October/November/December 1999: The Western media believed early on that Russia's media 
outlets were mimicking NATO reporting over Kosovo. NATO, the Russians believe, backed up 
its military activities with scenes of allied successes and Serbian atrocities. Now, in Chechnya, 
Russia appeared to be following the Kosovo script. The Boston Globe of 17 October reported 
that Mikhail Margelov, the Russian press center organizer, stated that "this is one lesson of 
Kosovo that we have learned. We are trying to use media technology to let the international 
community see what is really going on."  

From the very beginning the Western media criticized the Russian version of what "was really 
going on." One reporter noted that if television were one's sole source of news, the war appeared 
as a saga of Russian courage and military brilliance. Villages are liberated at will, casualties are 
low, civilians' respect what Russia is doing, and generals describe the flight of the enemy. TV 
coverage of the war was described as entertainment, since there were no dead bodies, only 
missiles flying and tanks moving. No casualties were shown.[48] Russian media shaped the flow 
of information out of Chechnya and onto Russian TV screens in a manner unprecedented since 
the time of the USSR.  

The Western media reported that Russian civil servants were provided with guidance on how to 
deal with the media, to include a glossary that specified how to refer to Chechen fighters (as 



terrorists). A new group of Russian spin-doctors (media specialists) put the best possible slant on 
a story.[49] Western media also reported that there was a shift in Russian tactics against Western 
news agencies in early December, starting with Western coverage of a Chechen ambush against 
Russian forces in Grozny,. Journalists were accused of lying and working for other countries' 
intelligence services.[50]  

January/February/March 2000:  

When Vladimir Putin became Russia's acting President on New Year's Day, Russia began a new 
and more repressive attitude toward the Western press. Travel restrictions on the press in 
Chechnya were increased, followed by attempts to put one journalist into a psychiatric ward. 
Clearly repression was on the rise. One reporter noted that foreign journalists began to be treated 
as they were in Soviet times. For example, Russian authorities denied foreign news agencies 
information about Russian losses and instances of Russian soldiers looting, even when these 
events were filmed and documented! FSB spokesman Aleksandr Zdanovich said Western news 
was "an active operation carried out by foreign special services" to "whip up anti-Russian 
ferment." [51] 

However, almost simultaneously with Putin's assumption of the Presidency, Moscow's mass 
media began turning against the war as well. Both NTV and Izvestia offered negative critiques of 
military operations. In mid January Interfax reported on Russian casualties in mid-January, 
causing the Russian Defense Ministry to immediately label such reports "conscious lies."[52]The 
confrontation between MOD and the mass media had clearly begun. The Atlanta Journal-
Constitution reported that Duma member Sergei Glazyev, an opposition Communist Party 
member, was of the opinion that "public opinion is dictated by what is seen on TV. I wouldn't 
trust any sources of information from Chechnya."[53] NTV correspondent Yuri Lipatov, whose 
station had played a strong role in shaping public opinion from the Chechen viewpoint during the 
first war, reported that military spokesmen had accused him of spreading lies. The network was 
told its correspondents would no longer be allowed on Russian military positions.[54] And the 
leaders of Russia's Union of Journalists wrote "a threat to freedom of speech in Russia has for the 
first time in the last several years been transformed into its open and regular suppression." Jonas 
Bernstein of UPI said Babitsky's case indicated a "pattern of intimidation" since Yeltsin's 
resignation.[55] 

Washington Times reporter Jamie Dettmer noted that there were Russian nternal, external, and 
military controls in place. Sergei Yastrzhembsky was the internal news controller. He stated that 
"when the nation mobilizes its forces to achieve some task, that imposes obligations on 
everyone, including the media." The external news control was in the hands of Mr. Putin's chief 
of staff, Alexander Voloshin, who warned the foreign press not to draw up and implement any 
information agenda different from the Kremlin's. General Valeriy Manilov served as the military 
spokesman. Finally, Dettmer stated that Robert Coalson, program director for the National Press 
Institute, observed some of the results of "media pressure" (the attacks, arrests and the Andrei 
Babitsky case). This pressure forced some private journalists to defect to state-controlled 
agencies. These journalists admitted that "if you can't beat'em, join 'em." In particular, he was 
referring to key figures such as Oleg Dobrodeyev at NTV and Raf Shakirov at Kommersant who 
"defected" to the state-controlled media.[56] 



The case of Radio Liberty journalist Andrei Babitsky, from the Western media point of view, 
demonstrated how these three controls came together to manage an incident that did not fool 
anyone and received very negative news coverage. Babitsky's treatment by Russian authorities 
was rough, to say the least. According to one report, Russian officials violated their own legal 
codes by refusing to inform his wife of his whereabouts or to assign a lawyer to him. They 
denied he was in detention, and then they compounded their problems in his handling by 
violating the Geneva Convention: 

On the one hand, they purportedly exchanged a civilian journalist for prisoners of 
war with a group of people the Russian authorities have described as bandits and 
criminals. On the other hand, they explicitly said they no longer bear any 
responsibility for the fate of one of their own citizens.[57] 

The action against Babitsky appeared to be part of a larger agenda designed to intimidate 
journalists into less independent reporting habits. In short, the truth cannot be different from 
official Moscow's line. As one Russian journalist noted  

One of former Russian President Boris Yeltsin's first steps after the failed August 
1991 putsch was to allow Radio Liberty to open a bureau in Moscow. One of the 
first steps under acting Russian President Vladimir Putin's administration has 
been to arrest a Radio Liberty journalist.[58]  

The Agence France Presse noted that Moscow had banned Russian media from broadcasting any 
comments by Chechen rebel leaders that were wanted on charges of terrorism, including the 
democratically elected Chechen President, Aslan Maskhadov. Deputy Information Minister 
Mikhail Seslavinsky added that it would be supporting the spread of terrorist propaganda to 
allow such reporting. Britain did the same in 1988 with Sinn Fein, he added.[59]  

Yastrzhembsky's fight with Western media will apparently continue. As but one example, 
Western film Director Phillip Noyce is preparing a film about the war in Chechnya. The film, 
taken from the Chechen point of view, cannot please Russian authorities, especially because its 
producers, TF1 Intl., is a film sales arm of France's TF1 TV. Called "Bloodline" the film 
explores the saga of two brothers, children of Russian emigrants living in America. One is an 
adopted son of Chechen descent. The two return to Russia and become involved in the 
conflict.[60] The portrayal is not kind to the Russians.  

CONCLUSIONS  

There were several important military lessons that the Russian government and military learned 
from their first experience in Chechnya from 1994-1996. Perhaps none was more important to 
long term Russian success in Chechnya than the battle for public opinion. The latter is important 
and can be shaped to support local conflicts. In the information age, it is more difficult than ever 
to control the flow of information to a population. Russian authorities initially shut off 
independent reporting, and did everything possible to insure that TV and newspaper reporters 
carefully report their facts from the battlefield. As time progressed, however, and as the 
Chechens were able to bypass the Russian imposed information blockade via the Internet and via 



access to cellular phone hookups with foreign correspondents, Russia's information advantage 
began to slowly slip away. As the conflict drags on it is becoming more and more difficult for 
President Putin's government to maintain public support both from Russians and from pro-
Moscow Chechens living inside Chechnya.  

Initially, however, Russia's control of and access to information was very successful. It made the 
armed forces appear much more effective and capable than they were. This kept public opinion 
strongly behind the effort to subdue the "terrorists." Part of the blame for the gradual loss of 
public opinion can be placed on Russian tradition. The Russian government is slow to provide 
casualty figures to society. It demonstrated little accountability to its people in both Afghanistan 
and WW II over number of KIAs. In both Chechen conflicts it was public pressure applied by the 
Soldiers Mother's Committee that finally forced the government to account for its soldiers. This 
public pressure group demonstrated how in the information age, contradictory information can 
rise and escape the clutches of state control. It might be possible to win the IW struggle by 
controlling public opinion in the early going but it can be nullified by exerting too much control.  

Part of the blame for the loss of state control was also due to the Internet battles between web 
sites during the conflict. The web sites enabled combatants to mobilize public opinion and 
support from outside the boundaries of the conflict. The Internet is an important asset in a local 
conflict, especially to the weaker side. During this conflict the following web sites were key: 

Russian side:  

1. www.chechnya.ru  
2. www.antiterror.ru 
3. www.infocentre.ru 
4. www.kavkaz.com 

Chechen side:  

1. www.kavkaz.org 
2. www.qoqaz.net 
3. www.amina.com 
4. www.ichkeria.com 
5. www.chechentimes.com 

The Chechen web sites were more dynamic than the Russian sites, and more easily accessible in 
the West. The Chechen www.kavkaz.org and Russian www.infocentre.ru sites are particularly 
good, however filtered and one-sided they might be.  

Finally, the Russians studied the information campaign that NATO ran against the Serbs during 
the campaign against Kosovo. Perhaps in hindsight they should have directed similar attention to 
how the Serbs exploited the Internet to their advantage as well. One reporter noted how Western 
media resorted to a predictable template in Kosovo to garner support: demanding that 
"democracy" be observed and the right of people to self-determination is expressed. This is 
followed by CNN covering the humanitarian catastrophe (mothers breast-feeding emaciated 

http://www.chechnya.ru/
http://www.antiterror.ru/
http://www.infocentre.ru/
http://www.kavkaz.com/
http://www.kavkaz.org/
http://www.qoqaz.net/
http://www.amina.com/
http://www.ichkeria.com/
http://www.chechentimes.com/
http://www.kavkaz.org/
http://www.infocentre.ru/


babies, tearful old people talking of mass shootings and bombardments, etc), by talk of the 
inhumanity of the military involved, and by discussion of a potential military coup. NATO 
should be made aware of the patterned propaganda image it is portraying to the world.  

Michael Wines of the New York Times summed up the information war in Chechnya differently. 
He focused on how Russian and Chechen cultures sized up a conflict, their traditions influencing 
each sides analytical process. Russia viewed Western concepts like "democratic rule" and 
"consent of the governed" through the opposite end of the same telescope. This meant that 
Russia would apply the Kosovo "template" in a different fashion, and that Russian society would 
interpret events differently than the West would. Talk of a no-casualty conflict disappeared as a 
theme, which the Russian public barely seemed to notice, and was replaced with the theme of 
victory and how well the entire operation was going. Some figures verify this fact. According to 
a Public Opinion Foundation survey, after six months of war seven out of ten Russians still 
supported the war. Does this mean that in Russia public support moves in inverse proportion to 
the number of troops lost, that is inside out from the West? Probably not, but it does indicate a 
higher tolerance for casualties than the West has at the present time.  

The "information war" is not yet over in Chechnya. Initial Russian successes are beginning to 
fade, but the Chechens have not capitalized on Russian shortcomings as they did during the first 
conflict. As one analyst noted  

The Russian media, like the free media in most Western countries, was for the 
most part willing to accept both government controls and the government's story 
in the name of national security for as long as that story made sense. The public, 
too, seemed happy enough at first with the government-released information. 
Over time, however, the disparities between the official line and the increasingly 
obvious realities, reported both by soldiers themselves and by their parents, 
proved impossible to ignore.[61]  

How long the government's picture of the conflict can be sustained is an open question. But then 
again, the name of the game is access, and Russia is in the driver's seat.[62]  

Endnotes 

[1]Valeriy Vyzhutovich, Interview with Sergei Stepashin, as reported in FBIS-SOV-95-043, 6 
March 1995, p. 36.  

[2]Oleg Falichev, “FCS will Certainly Publish Information on Who Helped Dudayev and How,” 
Krasnaya Zvezda, 21 January 1995, p. 2. 

[3]Joan Beecher Eichrodt, “Internet Insurrection, Transitions Online, ??date??, at 
www.transitions-online.org. 

[4] As reported on 29 March 2000 on the web site of www.polit.ru. 



[5] Moscow NTV, 1030 GMT 14 August 1999, as translated and downloaded from the FBIS 
web page on 15 August 1999. 

[6]Radiostantsiya Ekho Moskvy, 17 August 1999. 

[7] Petr Polkovnikov, “A Painful Spot,” Nezavismoye Voyennoye Obozreniye, No 31, 13-19 
August 1999, p. 1 as translated by FBIS and downloaded from the FBIS web site on 29 August 
1999.  

[8]Vadim Markushin, “War and the Press,” Krasnaya Zvezda, 21 August 1999, p. 3 as translated 
by FBIS and downloaded from their web page on 26 August 1999. 

[9] Daniel Williams, “This Time, Russian TV is Sour on Rebels in Caucasus,” Washington Post 
Service, 22 August 1999. 

[10]Russian Public TV, 5:00 PM, 30 August 1999, as translated by FBIS and downloaded from 
their web page on 30 August 1999. 

[11]Vladimir Yermolin, “Kvashnin Opens Second Front…against Russian Mass Media,” 
Izvestiya, 9 September 1999, p. 1 as translated by FBIS and downloaded from their web page on 
9 September 1999. 

[12]Floriana Fossato, “Media Support Bombing Chechnya,” RFE/RL, Moscow, 23 September 
1999. 

[13]Dmitriy Nikolayev, “Previous Methods are not Workng: Extremists’ Psywar Efforts are not 
Yet Producing Tangible Results,” Nezavisimoye Voyennoye Obozreniye, No 40, 15 October 
1999, p. 2 as translated by FBIS and downloaded from their web page on 21 October 1999. 

[14] Ibid. 

[15]Ibid., Eichrodt. 

[16] Ibid. 

[17] Peter Feuilherade, “Russia’s Media War over Chechnya,” BBC Online Network, 19 
November 1999. 

[18] Geoffrey York, “How Russians Learned to Love the War,” The Globe and Mail (Canada), 4 
November 1999, page unknown. 

[19] Feuilherade, Ibid. 

[20] Andrey Norkin, Russian NTV, 0400 GMT 12 October 1999, as translated by FBIS and 
downloaded from the FBIS web site on 12 October 1999. 



[21] Moscow RIA, 1539 GMT 18 November 1999 as translated by FBIS and downloaded from 
the FBIS web site on 18 November 1999. 

[22]Olga Kokorekina, RTV, 1700 GMT, 21 October 1999 as translated by FBIS and downloaded 
from the FBIS web site on 21 October 1999. 

[23] ITAR-TASS, 1056 GMT 7 November 1999 as translated by FBIS and downloaded from the 
FBIS web site on 7 November 1999. 

[24] Aleksey Belyanchev, Aleksandr Chuykov, Mikhail Klimentyev, and Dmitriy Astakhov, 
“Hidden War. Concerning Events in Chechnya with No Military Censorship,” Izvestiya, 2 
November 1999, p. 7 as translated by FBIS and downloaded from the FBIS web site on 3 
November 1999. 

[25] Grigoriy Krichevskiy, Moscow NTV, 0900 GMT 10 December 1999 as translated by FBIS 
and downloaded from the FBIS web site on 10 December 1999. 

[26] Andrei Krasnov and Viktor Smirnov, “From the Russian Information Bureau,” 
Kommersant, 16 October 1999, p. 3 as reported in The Current Digest, Vol 51, No 42, p. 17, 18. 

[27] INTERFAX, 30 December 1999. 

[28] Judith Matloff, “Kremlin Toughens its Stance on the Foreign Media,” The Christian Science 
Monitor, 23 December 1999, p. 7. 

[29] Yevgenia Borisova, “In Chechnya, a War against the Press,” Moscow Times, 5 January 
2000. 

[30] Aleksey Pobortsev, Russian NTV, 1500 GMT 25 October 1999 as translated by FBIS and 
downloaded from the FBIS web site on 25 October 1999. 

[31] Aleksandr Kharchenko and Andrey Shirokov, ITAR-TASS, 0159 GMT 29 November 1999 
as translated by FBIS and downloaded from the FBIS web site on 29 November 1999. 

[32] Moscow NTV, 0900 GMT, 6 December 1999 as translated by FBIS and downloaded from 
the FBIS web site on 6 December 1999. 

[33] Maksim Shevchenko, “The West Begins to Operate According to Kosovo Scenario,” 
Nezavisimaya Gazeta, 8 December 1999 p. 3 as translated by FBIS and downloaded from the 
FBIS web site on 8 December 1999. 

[34] INTERFAX, 0925 GMT 21 January 2000 as translated by FBIS and downloaded from the 
FBIS web site on 21 January 2000. 

[35]Moscow RIA, 1403 GMT 11 February 2000 as translated by FBIS and downloaded from the 
FBIS web site on 11 February 2000. 



[36]ORT 1, 1800 GMT 5 March 2000 as translated by FBIS and downloaded from the FBIS web 
site on 5 March 2000. 

[37]North Caucasus media Highlights—28 April 2000 as translated by FBIS and downloaded 
from the FBIS web site on 28 April 2000. 

[38] Igor Litvinenko, “Preventive Measure; it was used against Izvestia in Volga Military 
District,” Izvestia, 28 January 2000 p. 1 as translated by FBIS and downloaded from the FBIS 
web site on 31 January 2000. 

[39]Alla Tuchkova, “Andrey Babitskiy Story Becomes Ever More Complicated,” Nezavisimaya 
Gazeta (Electronic Version) 5 February 2000, as translated by FBIS and downloaded from the 
FBIS web site on 8 February 2000. 

[40]ORT 1, ibid. 

[41]Igor Yadykin, “Information is an Awesome Weapon,” Krasnaya Zvezda, 2 March 2000 
Internet version, as translated by FBIS and downloaded from the FBIS web site on 1 March 
2000. 

[42]Ren TV, 1145 GMT 13 May 2000, as translated by FBIS and downloaded from the FBIS 
web site on 13 May 2000. 

[43]Russian TV RTR, 1900 GMT 12 May 2000, as translated by FBIS and downloaded from the 
FBIS web site on 12 May 2000. 

[44]Kavkaz-Tsentr News Agency, 1041 GMT, 11 February 2000 as translated by FBIS and 
downloaded from the FBIS web site on 11 February 2000. 

[45] Kavkaz-Tsentr News Agency, 0530 GMT, 29 March 2000 as translated by FBIS and 
downloaded from the FBIS web site on 29 March 2000. 

[46] Kavkaz-Tsentr News Agency, 0530 GMT 31 March 2000 as translated by FBIS and 
downloaded from the FBIS web site on 31 March 2000. 

[47]Fred Weir, “Hide-and-Seek with Russia’s News Minders,” Christian Science Monitor, 18 
January 2000. 

[48]Geoffrey York, “How Russians Learned to Love the War,” The Globe and Mail (Canada), 4 
November 1999, page unknown. 

[49] Feuilherade, Ibid. 

[50] Matloff, Ibid.  



[51]Charles Fenyvesi, “Putin to Fight Chechens and the News Media,” RFE/RL Watchlist, 7 
January 2000. 

[52]AP, “Russia Denies Media Reports on Casualties,” Dallas Morning News, 15 January 2000. 

[53]Brian Bonner, Knight Ridder Newspapers, “Chechen War Takes Growing Toll on Russian 
Army,” Atlanta Journal-Constitution, 19 January 2000. 

[54]Peter Graff, “Russian TV Says Sidelined for Reporting Losses,” Reuters, 23 January 2000. 

[55]Jamie Dettmer, “Putin Revives Soviet-Style Media Curbs in Russia,” Washington Times, 27 
February 2000, p. C12. 

[56]Ibid. 

[57]Thomas A. Dine, “Truth is also a Casualty in Grozny,” Wall Street Journal Europe, February 
8, 2000. 

[58]Ibid. 

[59]Moscow, 15 March 2000 as downloaded from the Johnson List on 15 March 2000. 

[60]Paul F. Duke, Noyce to Wage Chechnya War,” Reuters/Variety, 21 January 2000. 

[61]Olga Oliker, “Moths to the Flame: Russian Urban Operations in Chechnya, 1994-2000,” 
May 2000 forthcoming publication of the RAND Corporation. 


	Manipulating The Mass Consciousness: Russian And Chechen "Information War" Tactics In The 2nd Chechen-Russian Conflict
	Introduction
	THE CHECHEN CONFLICT AND INFORMATION
	Background
	Dagestan
	Chechnya

	CONCLUSIONS
	Endnotes


