مقامات بهداشتی آمریکا با دقت شیوع گونه جدید کرونا در ۳۹ کشور را زیر نظر دارند

در حالی که ایالات متحده آمریکا با افزایش موارد ابتلا در پی شیوع گسترده گونه دلتا ویروس کرونا دست به گریبان است، سازمان بهداشت جهانی، گونه جدید «مو» را نیز به فهرست گونه‌های «قابل توجه» خود اضافه کرده و بر اساس داده‌های اولیه، هشدارداده است که این گونه ممکن است در مقابل واکسیناسیون مقاوم‌تر باشد.

گونه «مو» تاکنون در ۳۹ کشور جهان مشاهده شده و بیشتر در آمریکای جنوبی متمرکز است. 

دکتر آنتونی فاوچی، مشاورارشد پزشکی رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید در حالی که مقامات «به شدت» مراقب شیوع گونه «مو» در ایالات متحده آمریکا هستند، این اصلا به آن معنی نیست که این گونه در حال غالب شدن است. 

در حال حاضر، گونه دلتا در آمریکا غالب است و تعداد زیادی از کودکان را نیز مبتلا کرده است که این، منجر به نگرانی‌هایی در آستانه بازگشایی مدارس شده است.  

دکتر فاوچی گفت موافق اجباری کردن واکسیناسیون برای کودکانی است که به مدرسه می‌روند. 

او به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت: «ما چندین دهه است این کار را انجام داده‌ایم و واکسیناسیون فلج اطفال ، سرخک ، اوریون ، سرخجه و هپاتیت برای بچه‌ها الزامی است.»

در حال حاضر ، کودکان زیر ۱۲ سال، واجد شرایط دریافت واکسن کووید-۱۹ نیستند اما دکتر فاوچی در مصاحبه دیگری با شبکه «ای‌بی‌سی» گفت احتمالا تا اوایل ماه اکتبر داده‌های کافی برای سازمان غذا و داروی ایالات متحده وجود دارد تا بتوانند در مورد ایمنی واکسن برای گروه سنی زیر ۱۲ سال تصمیم‌گیری کنند. 

  • اختلاف میان مقامات بهداشتی آمریکا بر سر تزریق دز یادآور

در حالی که اسرائیل، تزریق دز یادآور را آغاز کرده است و واکسینه شدن کامل را تزریق سه دز قلمداد می‌کند، در آمریکا ضرورت تزریق دز یادآور میان مقامات بهداشتی این کشور ایجاد دودستگی کرده است. در حالی که دولت آمریکا اعلام کرد که از بیستم ماه سپتامبر تزریق دز یادآور واکسن را آغاز خواهد کرد، عده‌ای در سازمان غذا و دارو از اعلام این تصمیم پیش از موافقت این نهاد نظارتی انتقاد کرده‌اند.

در اوایل هفته جاری، دو ناظر ارشد سازمان غذا و دارو آمریکا بر سر این موضوع استعفا دادند.

نشریه پولیتیکو گزارش داد که این دو نفر در اعتراض به اینکه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا مستقل و بدون مشورت آنها به عنوان ناظران واکسن در مورد تزریق دز یادآور تصمیم‌گیری کرده‌اند از سمت خود کناره‌گیری کردند.  

دکتر فاوچی، مشاور ارشد پزشکی رئیس جمهوری آمریکا از تصمیم دولت برای تزریق دز یادآور واکسن حمایت کرد و گفت ممکن است واکسیناسیون با سه دز، جای روند کنونی دو دز را بگیرد.

او در جلسه توجیهی روز پنجشنبه تیم مقابله با ویروس کرونا در کاخ سفید، اطلاعاتی را از اسرائیل ارائه داد که نشان می‌دهد ایمنی بدن در برابر ویروس پس از حدود هشت ماه کاهش می‌یابد. 

در عین حال، یک مطالعه اسرائیلی نشان می‌دهد سه هفته پس از تزریق در سوم واکسن، خطر ابتلا به نسبت دو دز واکسن، تا حدود ۸۴ درصد کاهش پیدا کرده است. 

سازمان بهداشت جهانی و گروه‌های دیگر از ایالات متحده آمریکا خواسته‌اند تا دز‌های واکسن را به جای استفاده برای تقویت ایمنی جمعیت خود، با کشورهای در حال توسعه به اشتراک بگذارد. 

دکتر فاوچی ضمن تأکید بر اینکه آمریکا تاکنون ۱۳۰ میلیون دز واکسن به ۹۰ کشور جهان اهدا کرده است، گفت ایالات متحده می‌تواند هم از شهروندان خود محافظت کند و هم به کشورهای نیازمند واکسن بدهد. 

به شهروندان آمریکایی توصیه شده است که دز یادآور خود را هشت ماه پس از دریافت دز دوم بزنند. 

در عین حال هنوز بسیاری از آمریکایی‌ها واکسن نزده‌اند. تا اول ماه سپتامبر، حدود ۵۳ درصد از مردم آمریکا واکسینه شده بودند که برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کافی نیست. 

 

https://ir.voanews.com/persiannewsscience-technology/dr-fauci-booster-shot-vaccination-mandate-schools-and-mu-variant