'واکسن فایزر بیون‌تک برای کودکان پنج تا ۱۱ ساله ایمن است'

بر اساس یافته‌های یک آزمایش در آمریکا، واکسن فایزر بایون تک برای کودکان خوب است و به خوبی تحمل می‌شود.

این آزمایش نشان داده که این واکسن "در کودکان ۵ تا ۱۱ سال یک واکنش ایمنی و "آنتی بادی قوی" ایجاد می‌کند.

محققان قصد دارند این نتایج را به منظور گرفتن مجوز برای واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال که محدودیت سنی کنونی برای استفاده از این واکسن است، به نهادهای نظارتی ارائه دهند.

بیش از دو هزار کودک در این آزمایشها شرکت کردند و دو دوز کوچک واکسن به آنها داده شد.

انتظار می‌رود نتایج این آزمایش در کودکان زیر پنج سال هم به زودی ارائه شود.

ین یافته‌ها در نوع خود اولین یافته‌ها در مورد استفاده از واکسن کرونا برای کودکان زیر ۱۲ سال است.

آزمایش واکسن مدرنا هم در کودکان ۶ تا ۱۱ ساله در حال انجام است.

هر دو دوز این واکسن در حال حاضر به نوجوانان بالای ۱۲ سال در چند کشوراز جمله بریتانیا تزریق می‌شود. بریتانیا از امروز شروع به واکسینه کردن نوجوانان کرده است.

در آزمایشهای مربوط به استفاده از واکسن فایزر به کودکان خردسال به جای دوز ۳۰ میکروگرم توصیه شده برای افراد بیش از ۱۲ سال، دوز ۱۰ میکروگرمی داده شد.

دکتر اوگور شاهین، مدیرعامل و از بنیانگذاران شرکت بیون‌تک ، می‌‎گوید: "مشخصات ایمنی و ایمنی زایی در کودکان ۵ تا ۱۱ ساله واکسینه شده با دوز کمتر مطابق با مواردی است که ما در سایر افراد مسن با دوز واکسن بالاتر مشاهده کرده‌ایم.

"ما خوشحالیم که می‌توانیم اطلاعات مربوط به این گروه از کودکان دبستانی را قبل از شروع فصل زمستان به مقامات نهادهای نظارتی ارائه دهیم."

اگرچه کرونا در کودکان به ندرت شدید است اما آنها هنوز هم می‌توانند این بیماری را بگیرند و پخش کنند و برخی به شدت بیمار شوند.

بریتانیا این هفته شروع به ارائه یک دوز واکسن فایزر به کودکانی کرده که در سطح مدارس متوسطه هستند.

به گفته کارشناسان، اگرچه این امر مانع گردش ویروس نمی‌شود، اما باعث می شود تعداد بیشتری از دانش آموزان در کلاس ها حاضر باشند.

آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر گفت: "ما مشتاق هستیم که ایمنی را که واکسن فایزر برای افراد بزرگسال ایجاد می‌کند با رعایت مجوزهای قانونی به کودکان هم گسترش دهیم، به ویژه با توجه به شیوع نوع دلتای کرونا و تهدید قابل توجه آن برای کودکان."

او افزود: این نتایج کارآزمایی، پایه‌ای قوی برای کسب مجوز استفاده از این واکسن برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله است و ما قصد داریم آنها را فوراً به سازمان غذا و داروی آمریکا و سایر نهادهای نظارتی ارائه دهیم.

 

https://www.bbc.com/persian/world-58630394